טכניקה=קונספט?

נובמבר 24, 2008

השעה שתיים בבוקר ומנהל הקריאייטיב שבדיוק הגיע הביתה מהמשרד, שם MTV ונופל על קליפ של קיילי מינו(ג).

למחרת בבוקר הוא מגיע שמח למשרד, נכנס בסערה לחדר של צוות  הקריאייטיב שעובד על פלאפון, ומכריז בגאווה "יש קונספט לקמפיין, הבריף פטור!"

"מה הקונספט?" שואל הצוות העייף  (שנשאר לעבוד כל הלילה).

"הקליפ של קיילי" עונה אדון מנהל בחזה נפוח משביעות רצון עצמית. 

מה לא בסדר בסצנריו הזה?

לא ניטפל לזוטות כמו העתקה או חוסר קריאטיביות בסגנון נערבב את מינו עם נוטינג היל ונשים לזה את הפסקול של השטן לובשת פראדה (או זארה במקרה של נינט). העתקות יהיו נושא לפוסטים נרחבים בעתיד. אבל טכניקה, כלומר סגנון ויזואלי שהושאל ללא רשות, איננה קונספט אלא שטיק. שיטת צילום, קצב עריכה, סגנון בימוי, פסקול (יש לי קונספט השיר החדש של ביונסה), כל סרטי הוליווד, קריקטורה של ג. יפית, הם לא קונספט. לכל היותר זה פתרון מהיר לפרזנטציה,  שייתן ללקוח ביטחון שמשרד הפרסום שהוא בחר יודע מה הולך היום (למרות שאין סיכוי שהתקציב יאפשר להרים הפקה שתזכיר את המקור באופן מכובד). מה שבאמת חשוב זה שמי ש"הגה" את ה"רעיון" פורץ הדרך (כל דרך) הוא מר מנהל. הצוות יבצע, הקרדיט יינתן או ילקח ע"י המנהל, ורק קיילי והבמאי מישל גונדרי (אחד מבמאי הקליפים הגדולים והחשובים)  לא יקבלו תמלוגים.

מודעות פרסומת

2 תגובות to “טכניקה=קונספט?”

  1. פורצ'ן קוקי Says:

    ועל ניכוס כבר שמעתם? מתי זה לגיטימי לצטט, לעשות פראפראזה, ומתי זה סתם 'חיקוי עלוב'? ועל 'מותו של המקור' כבר שמעתם? ועל על כך שהחקיין בעצם ממוטט את הלגיטימציה של שניהם – שהרי הקליפ של מינוג, הוא בעצמו פאראפראזה על X שהוא אינטרפרטציה של Y, וכן הלאה, וכן הלאה… כל מה שקרה בקליפ של פלאפון זה פשוט הנכחה של שרשרת החיקויים. בעולם האמנות ישנם כמה אנשים שעשו קריירות מפוארות וכמה מליוני דולרים בשיטה הזו (ראה ערך: סינדי שירמן, מורימורה יאסומאסה, ועוד רבים אחרים). בכל מקרה, בעולם האמנות זה היה אין לפני 20 שנה, ועכשיו זה כמעט לגמרי פאסה… אז זה אומר שהגיע תורו של הפרסום לנכס לעצמו את הכלים הזרוקים של עולם האמנות?

  2. pookreport Says:

    מכירים ויודעים וזאת לא הנקודה המהותית. אנחנו לא מבקרים את עצם החיקוי/העתקה אלא אומרים שבדיוק כמו בעולם האמנות מדובר בטכניקה ולא באמירה.
    הבלוג הזה הוא על פרסום ולא על סוגיות ואתיקה בזכויות יוצרים ובתולדות האמנות.
    חיקוי של רעיון מצויין ככל שיהיה, גם אם מדובר בציטוט או הנכחה לגיטימיים, הוא לא אסטרטגיה שיווקית למוצר.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: